Zonnestralen en de allerlaatste loodjes

18-06-2014 13:49

Het is weer zover: het einde van het collegejaar nadert. En ik zou geen Nina heten als ik het hele jaar lang keihard mijn best zou hebben gedaan en daarom aan het eind van het jaar de tijd en ruimte over zou hebben gehad om lekker rustig aan te doen en niet te hoeven stressen. Maar helaas heet ik wél Nina en heb alle tentamen- en dossierstress bewaard voor de zomermaanden. Net als alle dromen die ik zou willen verwezenlijken.

Gelukkig ben ik hierin niet de enige. Ik hoor overal om mij heen mijn medestudenten, die precies hetzelfde probleem hebben als ik. Het gekke is wel dat ik tijdens de laatste loodjes de meeste motivatie krijg. Stom toeval is het niet – vorig jaar was het ook het geval. Of deze motivatie nou een uiting van complete stress is, zou goed kunnen. Ik heb er namelijk een ontzettende hekel aan om tijdens mijn vakantie de hele tijd te moeten denken aan wat ik allemaal nog moet gaan inhalen in het jaar erna. Ook zou het ermee te maken kunnen hebben dat ik écht zin heb ik het collegejaar hierna, waarin in eíndelijk ga doen wat ik leuk vind; namelijk de minor Storytelling. Daarnaast krijg ik altijd veel inspiratie van de zomer. Door de zon krijg ik weer zin in dingen, die ik normaal gesproken altijd uitstel.

 

Naast mijn motivatie die wat hoger is, begin ik tijdens de zomermaanden ook meer te genieten van de kleine dingen in het leven. Het voeren van brood aan de ezels in de tuin van mijn pleegouders (zie foto), in hetzelfde huis boven zitten te werken met een wijds uitzicht over de Betuwe, intens genieten van een lunch met een goede vriendin die ik veel te weinig zie en het wakker worden gemaakt door een paar balkende ezels en schreeuwende vogels. Maar ook het genieten van een rustig avondje bankhangen met vrienden, het eten met familie en het biertjes drinken met huisgenoten op een zaterdagavond.

Wat de eerder genoemde motivatie voor school wel belemmerd, is het dromen over de zomer. De geplande festivalletjes, de vakantie naar Italië, de barbecues die in het verschiet liggen en heel veel andere zomeractiviteiten die ik zou willen ondernemen tijdens de vakantie. Ik kan je nu al meedelen dat ik de helft van de bedachte zomeractiviteiten niet zal gaan uitvoeren (het verven en herinrichten van mijn kamer, het oppakken van oude hobby’s etc.), maar toch is het heerlijk om te dromen over wat je in die zee van tijd allemaal wilt gaan ondernemen. Ook al blijkt die zee van tijd uiteindelijk maar regenplas aan tijd te zijn, die sneller is uitgedroogd dan waar je op had gehoopt.