Januari: een nieuwe start?

08-01-2015 15:43

De start van het nieuwe jaar. Een jaar met nieuwe kansen, voornemens en afsluitingen. Ook is januari een maand vol teleurstellingen, winterdipjes en onvoltooide voornemens.

We proosten tijdens oudjaarsavond op meer geluk, liefde en gezondheid in het nieuwe jaar. Terwijl we al ons geld de lucht in schieten en alle rondfladderende vogeltjes een avond en nacht lang de schrik van hun leven bezorgen, zetten we een punt achter het vorige jaar. We zeggen tegen elkaar dat we dit jaar alles anders aan zullen pakken, te beginnen met al die leuke voornemens.

In de eerste week van het nieuwe jaar vroeg een vriendin vol overtuiging welke voornemens ik dit jaar níet waar ga maken. Verbaasd reageerde ik: 'hoezo?' 'Nou,' reageerde ze, 'minder drinken bijvoorbeeld?' Ik heb, nu bijna een week later, nog steeds geen flauw idee waar ze het over had, maar ik ben wel na gaan denken over mijn 'voornemens'. Ik noem ze alleen geen voornemens. Ik noem ze (heel origineel en doordacht, hou je vast): De Dingen Die Ik Dit Jaar Wél Ga Doen. De DDDIDJWGD-lijst. Rolt zo lekker over de tong.

Die lijst stelt niet zo heel veel voor, om het niet al te moeilijk voor mezelf te maken. Meelopen in de Victoria Sectret Fashion Show 2015 en het winnen van Holland's Next Top Model wordt 'm ook dit jaar niet. We houden het dus lekker simpel. Gezonder eten, niet elke avond pasta's en pizza's op de bank eten, geen schoolwerk meer uitstellen, minstend twee keer per week sporten en meer geld sparen. Zie je? Kind kan de was doen.

Ondanks dat het voor mijn gevoel nog láng geen januari 2015 is, maak ik het nieuwe jaar voor mezelf altijd nét iets specialer. Bij alles wat ik doe, denk ik 'oh, dit is de eerste keer dit jaar dat ik dit doe! Wat leuk!' Net zoals bij het sporten. Ik was dolenthousiast dat ik ook al in 2015 gesport had. Nu alleen nog hopen dat het niet meteen de laatste keer was in de sportschool.

Nu is het niet zo dat ik iedereen aanraad om dit ook te gaan doen, want het slaat helemaal nergens op. Ook de DDDIDJWGD-lijst (je zal het niet geloven) heeft uiteindelijk niets meer te betekenen dan een dom lijstje met voornemens dat niks meer zal worden dan dat: voornemens. Want laten we wel wezen, januari is vaak helemaal geen leuke maand. Alle kerstbomen en kerstverlichting worden het huis uit gegooid, we krijgen massaal winterdipjes en we vervallen weer in onze oude gewoontes.

Mááár, we kunnen nog steeds positief blijven. Het is bijvoorbeeld over 163 dagen officieel weer zomer, en het is al over 70 dagen lente! Dus gooi die verrekte voornemens in de prullenbak. Oh, en nog een gelukkig 2015 gewenst, ondanks dat het 'officieel niet meer mag'. Sterretjes afsteken kan het hele jaar door.