Donkere kant aan de herfst

16-11-2012 11:27

 

Ja hoor, ik had het al gezegd. Een maand lang niks op deze weblog geplaatst. En dan nu: het bekende smoesje “ik ben druk”.
 
Maar ik was niet alleen druk. Ook is het herfst. Herfst? Ja, herfst. Dat is voor mij een reden. Wanneer het kouder wordt, het sneller donker wordt en je uit bed gaat wanneer het voor mijn gevoel nog nacht is omdat het nog donder is.. Ja, dat is voor mij een reden van depressie. En niet alleen bij mij. 
 
De herfst is een tijd waarin veel mensen zich voor de trein werpen (wat alsnog een onderwerp apart is), omdat het Nederlandse volk van de herfst in dit land verschrikkelijk depressief wordt. Met dat betreft zijn we net als kippen. Als het eerder donker wordt en later licht wordt, zijn we geneigd helemaal van ons ritme af te wijken. Dit alleen is al een hele mooie reden om depressief te worden en lekker in slaap te vallen op een treinspoor – onder grote verontwaardiging van alle NS-reizigers.  
    Ook het is een feit dat er sprake is van een verhoogde criminele activiteit, althans, bij ons in de buurt. Wanneer het herfst wordt, komen er twaalfjarige jongetjes aan de deur die heel graag om het huis heen willen vegen om ondertussen alles uit te zitten  doktoren. 
 
Wij studenten hebben het ook redelijk zwaar in de herfst. Heb je een rotrooster? Ja, vervelend voor je. Dat betekent je bed uit wanneer het nog pikdonker is en ook thuis komen als het alweer donker is. Het gevoel alsof je leeft in een wereld waarin de zon niet meer bestaat. Héérlijk. 
    Plus het gaat vriezen. Ook reden voor angst. Want wanneer het gaat vriezen en het glad gaat worden, heb je kans om zo maar eens onderuit te gaan op de trappen van het station, op de trappen van de campus, etc. Trappen dus. Kans is groot dat we onderuit gaan. Aandachtspuntje: die laptop hebben we nog steeds op onze rug of op onze schouder bungelen. Hallo, rekening!
    En, natuurlijk, om niet te vergeten, het állerfijnst.. Wanneer het gaat vriezen, komt NS in de problemen. En laten wij nou net niet te laat mogen komen bij onze tentamens, waar je donder op kunt zeggen. Dit gaat geheid mis.
 
Kortom: kunnen ze de herfst niet gewoon afschaffen?