De melodramatische wereld van een online kaartspelletje

19-11-2013 18:34

Geld uitgeven, adrenalinekicks, cash incasseren en euforie. De online pokerwereld. Een sensationeel spel waarin mensen van over de hele wereld bij elkaar aan tafel zitten voor strategische hersenkrakers. Ik heb me voor een avond gemengd in deze mannenwereld. De spanning, de druk en de nervositeit… Op het puntje van de bank zitten, waarop het biertje in je hand wordt weggeslagen door een gespannen bankgenoot. Een aantal honderdduizendeuro kan zo uit je handen glippen.

Poker. Een bijzonder spel vol strategie, verraad, het voor de gek houden en vooral: spanning. Adrenaline. Een echt mannenspel, ook al ben ik geheel van mening dat vrouwen erg ver kunnen komen in het bedriegen van online tegenstanders. Vrouwen zijn goed in het bespelen en manipuleren van anderen. Maar of dat ingelegde geld het waard is…

Een jaar geleden was ik totaal niet bekend met de wereld van het pokeren. Ik was angstig, omdat ik gigantisch goed ben in het uitgeven van geld. Cashflow. En ook adrenaline vind ik fantastisch. Gevaarlijk dus.
Totdat er een wereld voor mij openging nadat ik een half jaar geleden op mezelf ging wonen. Een huisgenoot spendeert aardig wat spaarzame uurtjes achter zijn laptop om het kaartspel te spelen met mensen van over de hele wereld. Met een Rus, een Australiër, een Amerikaan en een Schot. Maak er een leuk mengelingetje van en voilà, het bestaat.

De kamer van de huisgenoot is werkelijk een walhalla voor zijn pokerende vrienden. Wanneer ik daar weer eens binnenviel om mijn studieboeken te ontlopen, was er een ware invasie op de internetrouter gaande. De jongens zaten met zijn drieën op een rijtje in een benauwd hok gepropt met bier in hun vuisten en muziek op de speakers. ‘Beter dit dan mijn boeken,’ dacht ik nog. Ja. Zo wanhopig was ik. Moet je nagaan.
Een maatje van de huisgenoot was rustig bezig met zijn spelletje en zoals ik ben, ging ik me ermee bemoeien. Er werden twee goede zetten gedaan op mijn advies. Ik werd fanatiek. Het spelletje dat hij speelde zou zeker nog een aantal uur gaan duren, nog vele afvalrondes te gaan. Ik vroeg me af hoeveel er zou worden verdiend wanneer de jongen als eerste zou eindigen. Er moesten wel een paar duizend anderen worden verslagen in nog een paar honderd rondes, maar toch was ik nieuwsgierig. Dit werd op mijn verzoek gecheckt. Van verbazing en ontzag viel ik bijna van de bank. Het imponerende bedrag lag rond de 700.000 dollar. De vriend beloofde mij honderd euro pokertegoed als hij ging winnen. Na wat geslijm werd dit al gauw honderd euro shoptegoed, dus ik was in.

Na nog drie uur lang op het puntje van de bank te hebben gezeten en een aantal flaters later, was ik er wel weer klaar mee. De sensatie was alweer over, het werd me te saai. De jongen stond intussen een aantal honderd plekken lager, waardoor ik de moed was verloren. Terneergeslagen liep ik naar mijn kamer, met de gedachte in mijn hoofd ‘wát nou als hij wel eerste was geworden, wát nou als ik dit ook kan?!’. Ik kreeg bijna hoop in het spelletje. Na een nachtje slapen hoorde ik dat hij uiteindelijk maar $459 heeft verdiend, waardoor het shoptegoed er voor mij niet meer in zat. Het verhaal liep dus af met een flinke sisser.

Ik heb me bij mijn eerdere standpunt gehouden. De Sims en Mario Kart is genoeg adrenaline voor mij. En ook nog eens gratis.