De ekte diva's: dragqueens

19-05-2015 20:48

Veel mensen verwarren
ze met travestieten. Ze kleden zich als vrouwen, gedragen zich als vrouwen en
dompelen hun gezicht in emmers make-up. Heb je al enig idee waar dit heengaat?
Dragqueens. Er bestaat veel onwetendheid over waarom deze mannen zich als vrouwen
gedragen.
Daarom ben ik voor mijn opleiding momenteel bezig met een artikel over deze
heuse subcultuur. Allereerst een kleine preview van dit artikel (en foto's).

Dragqueens. Ze zijn er in alle kleuren en maten. De één
maakt zich erg extreem op, de ander is iets minder radicaal met het gebruik van
verschillende kleuren op de oogleden. Sommige mensen zijn bang voor dragqueens,
'want ze zijn toch zo anders'.

Maar waarom is deze subcultuur nou zo interessant? Deze
vraag is redelijk kort te beantwoorden en is eigenlijk eerder ook al
beantwoord. Ontwetendheid. Waarom gedragen deze mannen zich als vrouwen? Zodra
de term 'drag' voorbij komt, wordt de opmerking 'die mannen willen toch gewoon vrouwen
zijn' vaak gemaakt. Dit is helaas een ontzettend verkeerde opvatting.

Twee weken geleden ben ik op een vrijdagavond samen met
Nielson afgereisd naar Amsterdam, waar hij in drag als een soort gastvrouw zou fungeren voor een club. Ook hij
vertelde mij tijdens het interview dat ik met hem had, dat DragQueens
performers zijn. Artiesten. "Je gaat in de make-up, je doet vrouwelijke kleding
aan, de hakken gaan aan en de pruik gaat op. Vanaf het moment dat ik 'klaar'
ben, ben ik niet meer Nielson. Dan ben ik Salem Reed, een artiest."

Ook vertelde hij dat hij helemaal geen vrouw wilt zijn. "Als
ik een vrouw zou zijn, zou de wereld van mij zijn. Alleen ben ik helemaal
tevreden met dat ding tussen m'n benen." Naast zijn optreden, gaat hij ook
nooit in drag de deur uit. "Daar voel
ik me niet comfortabel bij. Ik ben altijd Nielson. Altijd. Behalve als ik een
optreden heb. Dan even niet."


De preview op de website zien? Ga dan naar www.journalistiekzwolle.nl/sub